Тема: Зображення Землі на глобусі, плані, карті, аерофотознімку, космічному знімку.
Мета: сформувати уявлення про відмінності у зображенні місцевості на малюнку, плані, аерофотознімку, карті і глобусі; почати формувати вміння працювати з різними картографічними джерелами.
Обладнання: глобус, фізична карта півкуль, план місцевості, аерофотознімок, атласи, підручники.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Особливістю даного уроку є те, що він – початок формування головних понять теми: глобус, план і карта. На уроці має переважати самостійна діяльність учнів. У ході уроку повинні бути максимально задіяні різні джерела географічної інформації (карта, глобус, аерофотознімок, план).
Хід уроку
I. Організаційний момент
На цьому уроці учні розпочинають вивчення нового розділу: «Земля на плані та карті», тому їх слід ознайомити з кількістю годин, що відводяться на вивчення даного розділу, і які форми і види контролю знань будуть застосовуватися.
II. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда:
1. Якою люди уявляли землю в давнину?
2. Хто і як вперше довів, що Земля має форму кулі?
3. Хто склав перші географічні карти?
4. Хто є автором першого глобуса?
Робота з настінною картою
(Показати материки і океани, екватор, полюси)
III. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель розповідає про що учні дізнаються на уроці, а саме:
- будуть знати і розуміти різні види зображення земної поверхні;
- знати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, географічній карті, плані місцевості, аерофотознімках.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1. Глобус — модель землі.
2. Зображення земної поверхні на плані та карті.
3. Що таке аерофотознімок?
В процесі вивчення даної теми учні заповнюють таблицю:
«Відмінності основних видів зображення земної поверхні»
Ознаки План місцевості Аерофото знімок Карта Глобус
1. Об’єкти більш схожі на їх
Мета: сформувати уявлення про відмінності у зображенні місцевості на малюнку, плані, аерофотознімку, карті і глобусі; почати формувати вміння працювати з різними картографічними джерелами.
Обладнання: глобус, фізична карта півкуль, план місцевості, аерофотознімок, атласи, підручники.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Особливістю даного уроку є те, що він – початок формування головних понять теми: глобус, план і карта. На уроці має переважати самостійна діяльність учнів. У ході уроку повинні бути максимально задіяні різні джерела географічної інформації (карта, глобус, аерофотознімок, план).
Хід уроку
I. Організаційний момент
На цьому уроці учні розпочинають вивчення нового розділу: «Земля на плані та карті», тому їх слід ознайомити з кількістю годин, що відводяться на вивчення даного розділу, і які форми і види контролю знань будуть застосовуватися.
II. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда:
1. Якою люди уявляли землю в давнину?
2. Хто і як вперше довів, що Земля має форму кулі?
3. Хто склав перші географічні карти?
4. Хто є автором першого глобуса?
Робота з настінною картою
(Показати материки і океани, екватор, полюси)
III. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель розповідає про що учні дізнаються на уроці, а саме:
- будуть знати і розуміти різні види зображення земної поверхні;
- знати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, географічній карті, плані місцевості, аерофотознімках.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1. Глобус — модель землі.
2. Зображення земної поверхні на плані та карті.
3. Що таке аерофотознімок?
В процесі вивчення даної теми учні заповнюють таблицю:
«Відмінності основних видів зображення земної поверхні»
Ознаки План місцевості Аерофото знімок Карта Глобус
1. Об’єкти більш схожі на їх
справжній вигляд на місцевості
2. Можна дізнатися назву міста,
2. Можна дізнатися назву міста,
гірської вершини
3. Можна породи дерев у лісі
4. Зображені всі об’єкти,
які видно зверху
5. Зображені тільки найважливіші
5. Зображені тільки найважливіші
об’єкти
6. Об’єкти зображені умовними
6. Об’єкти зображені умовними
знаками
На основі результатів таблиці учні з допомогою учителя роблять висновки:
- план місцевості відрізняється від аерофотознімка, так як місцевість на ньому зображена з допомогою умовних знаків;
- відмінність карти і глобуса від аерофотознімка в узагальненні зображених об’єктів (генералізація);
- з усіх способів зображення нашої планети, план місцевості дає нам найбільше інформації про певну її ділянку.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда за питаннями.
1. Які існують способи зображення Землі?
2. У чому переваги і недоліки кожного способу?
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
3. Вести спостереження за погодою.
- план місцевості відрізняється від аерофотознімка, так як місцевість на ньому зображена з допомогою умовних знаків;
- відмінність карти і глобуса від аерофотознімка в узагальненні зображених об’єктів (генералізація);
- з усіх способів зображення нашої планети, план місцевості дає нам найбільше інформації про певну її ділянку.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда за питаннями.
1. Які існують способи зображення Землі?
2. У чому переваги і недоліки кожного способу?
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
3. Вести спостереження за погодою.
Тема: Води суходолу. Річки.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і вжитті людини.
Виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.
Розвиваюча: розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, інтерес до вивчення географії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Метод уроку: пояснювально – ілюстративний.
Обладнання:Фізична карта світу, Фізична карта України, опорні схеми, підручник, атласи.
Література: Географічна енциклопедія України в трьох томах, Київ, 1995 р. ;Україна в цікавих фактах, Бершадська Т. Г. "Хрестоматія з фізичної географії”
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- перевірка присутності;
-повідомлення чергового про погоду.
IІ. Актуалізація опорних знань.
1. Пригадайте, які річки течуть в нашій місцевості.
2. Яку роботу виконує вода?
3. Які форми рельєфу створюються водою?
4. Яка сила зумовлює рух води в річці?
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
1. Пригадайте, які річки течуть в нашій місцевості.
2. Яку роботу виконує вода?
3. Які форми рельєфу створюються водою?
4. Яка сила зумовлює рух води в річці?
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
В гідросферу Землі входять не тільки води морів і океанів. Але не вся маса води знаходиться на поверхні суходолу. Значна її частина схована в надрах Землі, в гірських породах. В деяких місцях ріки протікають не тільки по поверхні, а й в глибинах Землі; існують і підземні озера. На поверхні суходолі і в надрах Землі вода знаходиться не тільки в рідкому, а й в твердому стані. На суходолі – це льодовики, в надрах Землі – багаторічна мерзлота. Всі води суходолу беруть участь в кругообігу води в природі і постійно знаходяться в русі. Кожний з нас, без сумнівів, бачив в природі річку – велику чи маленьку, з повільною течією, яка тече по рівнині, або бурхливий потік в горах. Будь – яка річка на наших очах "живе”, змінюється сама і змінює береги протягом всієї своєї течії. В житті людини ріки відіграють величезну роль. Як ми всі знаємо з історії, найдавніші могутні держави виникли саме біля великих рік – Нілу, Тигру і Євфрату, Інду і Гангу. Ці ріки використовувалися для зрошення: від них брали свій початок головні повноводні канали, від яких відгалужувалися все більш і більш дрібні, поки волога не потрапляла безпосередньо на поля, а також для судноплавства та на інші господарські потреби. Енергію рік почали використовувати вже багато століть тому назад, спочатку для водяних млинів, для приведення в дію механізмів на фабриках, а зараз її використовують для виробництва електроенергії. Більшість населених пунктів розташовано в долинах рік.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про річку її частини, її особливості та роль у житті людини. На дошці записана тема і план уроку, учні переписують його в зошити (До уроку учням дане завдання підготувати повідомлення на такі теми:"Найбільші ріки світу”, "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Каньйони”, "Водоспади”, "Легенда про Дніпро і Десну”, "Великі сльози малих річок”).
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про річку її частини, її особливості та роль у житті людини. На дошці записана тема і план уроку, учні переписують його в зошити (До уроку учням дане завдання підготувати повідомлення на такі теми:"Найбільші ріки світу”, "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Каньйони”, "Водоспади”, "Легенда про Дніпро і Десну”, "Великі сльози малих річок”).
V. Вивчення нового матеріалу.
На уроці учні повинні засвоїти такі терміни і поняття:
1. Річка – природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом.
2. Витік – місце де починається річка.
3. Гирло – місце, де річка впадає в іншу водойму (річку, озеро, море, океан).
4. Річкова долина – звивисте заглиблення від витоку до гирла, по якому тече річка.
5. Річище – частина долини, що зайнята водним потоком постійно.
6. Заплава – частина річкової долини, що заливається водою під час повені.
7. Тераси – виступи (сходинки) річкової долини, наслідки діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибока.
8. Пороги – кам’янисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами.
9. Водоспад – падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами.
10. Річкова система – головна річка з усіма її притоками.
11. Річковий басейн – територія, з якої річка збирає усі свої води.
12. Вододіл – межа між річковими басейнами.
Засвоєння термінів : "річка”, "витік”, "гирло”.
1.Робота з опорними схемами.
2. Повідомлення – "Найбільші ріки світу”.
3. Робота з фізичною картою півкуль в атласах (Учні знаходять Ніл, Амазонку, Міссісіпі, Янцзи.).
4. Використання краєзнавчого матеріалу "Серет – найбільша річка нашій місцевості”.
Вивчення будови річкової долини.
1. Робота з підручником.
2. Робота з опорними схемами.
1. Робота з підручником.
2. Робота з опорними схемами.
3. Робота з підручником.
4. Повідомлення "Каньйони”, "Водоспади”.
4. Повідомлення "Каньйони”, "Водоспади”.
5. Робота з підручником (ст. 101, читання вголос тексту "пороги”).
6. Робота з атласами (учні знаходять найвищі водоспади світу, каньйон Колорадо).
7. Краєзнавство – Русилівські водоспади і Червоногородський водоспад.
Вивчення понять "річкова система”, "річковий басейн”.
1. Робота з опорними схемами.
2. Робота з підручником .
3. Краєзнавство – "Дніпропетровська область – басейн Дніпра
4. Повідомлення: "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Великі сльози малих річок”.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда з класом:
1. Що називається річкою?
2. З яких частин складається річка?
3. Від чого залежить швидкість течії річки?
Завдання на плакаті: "Знайди правильну відповідь”.
VII. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок за роботу на уроці.
Відзначення кращих учнів за роботу на уроці.
VIII. Домашнє завдання.