ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ УЧНІВ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ В СИСТЕМІ КРЕАТИВНОЇ ОСВІТИ
В статті обґрунтовується сенс, сутність та напрямки формування креативного освітнього середовища в загальноосвітній школі. Інформатизація, індивідуалізація та гуманізація загальної середньої освіти зможе ефективно забезпечувати процес саморозвитку особистості, що надасть можливості кожному учневі максимально розвинути та реалізувати свої творчі здібності.
Сучасне світове суспільство базується на інформаційних технологіях. Інформаційна культура стає частиною повсякденного життя. Активне запровадження технологій інформатизації безпосередньо стосується освітньої системи . Комп’ютерна освіта є невід’ємною складовою креативної освіти, адже вона покликана формувати у підростаючого покоління власний імпульс до розвитку. Комп’ютерна освіта стає особистісно орієнтованою, адже провідна мета такої освіти це самостійний пошук сенсів , створення нової системи цінностей , формування активності в комп’ютерному середовищі. Інформатизація освіти забезпечує гарні умови для саморозвитку особистості тільки в тому випадку, коли вона охоплює не тільки окремі дисципліни або форми проведення занять , але є органічно вписаною до контексту креативного освітнього середовища. Креативна індивідуалізована освіта надає можливість кожному учневі не тільки розвинути власний творчий потенціал , але також викликає потребу в подальшому пізнанні та творчому саморозвитку.
Таким чином креативна освіта являє собою багатовимірну індивідуалізовану цінність , покликану створювати гарні умови для розвитку творчих здібностей учнів , а також їх самореалізації.
Креативна освіта створює умови для формування та прояву особистісних якостей в учнів , сприяє розвитку мислення, індивідуального підходу, ініціативності та самостійності. Особистісно орієнтована освіта передбачає необхідність диференціації навчання , орієнтації на особистість учня, його інтелектуальний та моральний розвиток.
Цінностями креативної освіти є : духовна культура, творчість як засіб повноцінного життя та розвитку особистості та культури. На перший план виходить спілкування як засіб особистісного зростання. Тут учень виступає як суб’єкт життя , що має потребу в самореалізації. Креативна освіта за таких обставин – це засіб розвитку індивідуальності та створення умов для розвитку особистості учнів. Сенс такої освіти у визнанні індивідуальності та неповторності кожної людини та її розвитку. Креативна освіта передбачає індивідуальний підхід до навчання з урахуванням рівня інтелектуального розвитку учнів.
Здійснюючи індивідуальний підхід відбувається навчання учнів з урахуванням особливостей темпераменту, характеру, здібностей , мотивів та інтересів. В основі індивідуального підходу лежать наступні педагогічні технологій:
- структурно-логічні технології навчання, які являють собою поетапну організацію постановки дидактичних задач, вибору способу їх розв’язання, діагностики оцінки одержаних результатів;
- інтеграційні технології – це дидактичні системи, які забезпечують інтеграцію знань і вмінь, різних видів діяльності , навчальних тем, навчальних проблем та інших форм організації навчання;
- ігрові технології – ігрова форма взаємодії педагога і дітей, яка сприяє формуванню вмінь вирішувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету; - комп’ютерні технології; - діалогові технології, які пов’язані зі створенням комунікативного середовища;
- тренінгові технології – це система діяльності по відпрацюванню певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв’язання типових задач у ході навчання (тести, розв’язання задач).
- структурно-логічні технології навчання, які являють собою поетапну організацію постановки дидактичних задач, вибору способу їх розв’язання, діагностики оцінки одержаних результатів;
- інтеграційні технології – це дидактичні системи, які забезпечують інтеграцію знань і вмінь, різних видів діяльності , навчальних тем, навчальних проблем та інших форм організації навчання;
- ігрові технології – ігрова форма взаємодії педагога і дітей, яка сприяє формуванню вмінь вирішувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету; - комп’ютерні технології; - діалогові технології, які пов’язані зі створенням комунікативного середовища;
- тренінгові технології – це система діяльності по відпрацюванню певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв’язання типових задач у ході навчання (тести, розв’язання задач).
Індивідуальний підхід робить позитивний вплив на формування особи кожної дитини при умові, якщо він здійснюється в певній послідовності і системі, як безперервний, чітко організований процес. Прийоми і методи індивідуального підходу не є специфічними, вони загальнопедагогічні. Творча задача вихователя – відібрати із загального арсеналу засобів ті, які найбільш дієві в конкретній ситуації, відповідають індивідуальним особливостям дитини. При проведенні індивідуальної роботи в процесі різної дитячої діяльності педагог постійно повинен спиратися на колектив, на колективні зв'язки дітей у середині групи. Колектив є тією силою, яка укріплює в дитині суспільні початки. Неможливо виховати зовні спілкування з колективом такі якості, як доброзичливість, відчуття взаємодопомоги, відповідальності за загальну справу. Важливе значення в навчальній та виховній діяльності вчителя мають методи та форми роботи з дітьми, які мають різні особливості розумового розвитку, типи нервової системи та вищої нервової діяльності. Відмінностями у властивостях нервової системи в значній мірі зумовлюється те, що одні й ті ж прийоми навчання та виховні заходи неоднаково впливають на різних дітей. Зустрічаються, наприклад, діти з „ уповільненим розумінням ”, „важкодуми”. Вони не встигають схоплювати матеріал, який подається у швидкому темпі, не можуть швидко перейти від однієї думки до іншої, відповідають повільно, зі значними паузами. Причина цього – не в незнанні навчального матеріалу, не у відсутності здібностей до навчання, а в малій рухливості, інертності їх нервових процесів. Нетямущими вважати таких дітей зовсім безпідставно. Створюючи для їх навчальної діяльності сприятливі умови, не підганяючи, не нагороджуючи образливими прізвиськами, можна помітити у них і неабиякі здібності та інші позитивні якості.
Отже, на мою думку правильно організована навчально – пізнавальна діяльність, зокрема використання індивідуального підходу до учнів на уроках, виявляє і закріплює творче начало учня.
Стаття опублікована у журналі "Відкритий урок: розробки, технології, досвід"
№3. 2012 рік, також на веб-сайті видавництва: