Тема уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія дослідження.
Мета уроку:
-навчальна: дати характеристику географічного положення материка, розповісти про історію відкриття і дослідження.
-розвиваюча: розвивати вміння працювати з тематичними та контурними картами.
-виховна: виховувати інтерес до географічних знань.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми роботи: бесіда, практичний.
Обладнання: Фізична карта світу, фізична карта Північної Америки, портрети дослідників материка, атласи, зошити – практикуми з фізичної географії материків і океанів, плани характеристик географічного положення материка, плани характеристик природи материка.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Пригадайте, які материки ми вже вивчили і до якої півкулі вони належали?
2. Хто і коли відкрив Америку? ІІІ. Мотивація діяльності.
Слово вчителя: На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати материк, на якому чи біля його берегів знаходиться:
- найбільший у світі острівний архіпелаг – Канадський арктичний;
- найбільший у світі острів – Гренландія;
- найбільша у світі система озер – Великі північноамериканські озера;
- найдовша у світі печера – Флінт – Мамонтова;
- найдовговічніше у світі дерево – секвоя;
- найдовша у світі печера – Флінт – Мамонтова;
- найдовговічніше у світі дерево – секвоя;
- найбільша у світі долина гейзерів в Йєллостоунському парку;
- найглибший у світі річковий каньйон – Колорадо;
Питання до учнів: а які рослини, батьківщиною яких є Північна Америка ми використовуємо: (учні називають картоплю, кукурудзу, тютюн)
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже тема сьогоднішнього уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія дослідження.
План уроку (записано на дошці, учні записують в зошити):
1. Загальні відомості.
2. Географічне положення.
3. Історія дослідження.
4. Практична робота: "Позначення на контурній карті елементів берегової лінії материка”.
V. Пояснення нового матеріалу.
1. Загальні відомості.
Розповідь вчителя: Північна Америка займає третє місце за площею серед усіх материків. Вона становить 24,2 млн. км². Материк разом з Південною Америкою утворює одну частину світу, яку називають Америкою.
Питання до учнів: Пригадайте, чому материк має таку назву? Материк освоювався і заселявся представниками різних націй: іспанців, англійців і французів, тому крім корінного населення – індіанців (Питання до учнів: Чому так називаються корінні жителі материка?) тут проживають вихідці з цих країн. Географічне положення. За планами характеристики географічного положення материка, які роздані на кожну парту, учні самостійно роблять висновки про особливості географічного положення, і дають відповіді на те, як вплинули на природу материка:
- витягнутість з півночі на південь;
- наявність теплих і холодних течій;
- розчленованість берегової лінії материка;
форма самого материка (трикутна; розширений в північній частині).
3. Історія дослідження.
Учні класу за тиждень перед уроком отримують завдання підготувати доповіді про видатних дослідників материка: Христофора Колумба, Ернандо Кортеса, Джона Кабота, Генрі Гудзона і Джона Девіса.
Розповідь вчителя: Північна Америка займає третє місце за площею серед усіх материків. Вона становить 24,2 млн. км². Материк разом з Південною Америкою утворює одну частину світу, яку називають Америкою.
Питання до учнів: Пригадайте, чому материк має таку назву? Материк освоювався і заселявся представниками різних націй: іспанців, англійців і французів, тому крім корінного населення – індіанців (Питання до учнів: Чому так називаються корінні жителі материка?) тут проживають вихідці з цих країн. Географічне положення. За планами характеристики географічного положення материка, які роздані на кожну парту, учні самостійно роблять висновки про особливості географічного положення, і дають відповіді на те, як вплинули на природу материка:
- витягнутість з півночі на південь;
- наявність теплих і холодних течій;
- розчленованість берегової лінії материка;
форма самого материка (трикутна; розширений в північній частині).
3. Історія дослідження.
Учні класу за тиждень перед уроком отримують завдання підготувати доповіді про видатних дослідників материка: Христофора Колумба, Ернандо Кортеса, Джона Кабота, Генрі Гудзона і Джона Девіса.
4. Практична робота.
Учні працюють з контурними картами і позначають на них такі об’єкти:
- крайні точки: миси Мар’ято, Мерчісон, Принца Уельського, Сент - Чарльз;
- моря: Карибське, Берингове, Баффіна, Бофорта;
- затоки: Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска, Гудзонова;
- протоки: Берингова, Гудзонова, Флоридська;
- острови: Великі Антильські, Ньюфаундленд, Канадський Арктичний архіпелаг, Алеутські;
- півострови: Юкатан, Флорида, Лабрадор, Аляска, Каліфорнійський.
VI. Закріплення вивченого.
Робота з настінною картою (учні показують на карті елементи берегової лінії материка).
Учні працюють з контурними картами і позначають на них такі об’єкти:
- крайні точки: миси Мар’ято, Мерчісон, Принца Уельського, Сент - Чарльз;
- моря: Карибське, Берингове, Баффіна, Бофорта;
- затоки: Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска, Гудзонова;
- протоки: Берингова, Гудзонова, Флоридська;
- острови: Великі Антильські, Ньюфаундленд, Канадський Арктичний архіпелаг, Алеутські;
- півострови: Юкатан, Флорида, Лабрадор, Аляска, Каліфорнійський.
VI. Закріплення вивченого.
Робота з настінною картою (учні показують на карті елементи берегової лінії материка).
VII. Домашнє завдання.
Тема уроку: Рельєф і корисні копалини Північної Америки
Мета: навчальна: ознайомити учнів з рельєфом Північної Америки, розкрити взаємозв’язки між рельєфом, будовою поверхні та корисними копалинами материка; розвиваюча: розвивати навики роботи з тематичними і контурними картами, вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки;
виховна: виховувати в учнів пізнавальний інтерес до вивчення географії. Тип уроку: комбінований. Методи і прийоми роботи: бесіда, самостійні і практичні роботи. Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Північної Америки, атласи, зошити – практикуми з фізичної географії материків і океанів.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Види перевірки:
1. Усне опитування (індивідуальний метод).
-дати характеристику географічному положенню Північної Америки.
- розказати про історію дослідження материка.
2. Усне опитування (фронтальний метод).
-назвати площу материка; назвати крайні точки материка;
-назвати перешийок, яким з’єднані північна і південна Америки;
-хто з дослідників першим досяг узбережжя Тихого океану по суші?
- на честь кого материк назвали Америкою?
3. Робота з настінною картою Фізична карта північної Америки (учням пропонуються картки із географічними об’єктами берегової лінії північної Америки (по три – чотири об’єкти в кожній).
Учні знаходять їх на карті.
4. Робота з дидактичними картками
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учням пропонується пригадати таке:
-які тектонічні структури виражені в рельєфі горами, а які – рівнинами?
-яка будова платформи і складчастої області;
-як поділяються за віком платформи і складчасті області;
-як поділяються за висотою гори і рівнини?
ІV. Мотивація діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо основні форми рельєфу Північної Америки, корисні копалини, якими багатий материк, та спробуємо порівняти з південною Америкою. Також ми нанесемо на контурну карту найбільші форми рельєфу північної Америки. Отже, тема уроку: "Рельєф та корисні копалини Північної Америки”.
V. Пояснення нового матеріалу.
План уроку (учні записують в зошити).
1.Будова поверхні материка;
2.Основні форми рельєфу;
3.Роль вулканізму і зледеніння у формуванні сучасного рельєфу.
4.Корисні копалини, закономірності їх поширення.
Самостійна робота. Перших два питання розглядаються в порівнянні з Південною Америкою. Для цього учні в зошитах заповнюють таблицю, працюючи з атласами. Після співставлення тектонічних і фізичних карт Північної і Південної Америки учні дають відповідь на такі питання (записані на дошці):
1. В якій частині материків розміщені і в якому напрямі простягаються гірські системи?
2. Яка частина території материків (приблизно зайнята плоскогір’ями і нагір’ями? Яка різниця в розміщенні гірських систем?
3. Яку частину території материків займають низовини, і яка різниця в їх розташуванні?
4. Зробити загальний висновок про схожість і відмінності в рельєфі північної і Південної Америки. Пояснити різницю (будовою земної кори, історією розвитку рельєфу.
План Південна Америка Північна Америка
1. Тектонічні структури:
1. Тектонічні структури:
а) платформи;
б) області складчатості.
2. Рельєф:
а) гори
б) низовини
в) височини
б) низовини
в) височини
г) плоскогір’я
д) рівнини
3. Роль вулканізму і зледеніння у формуванні сучасного рельєфу.
3. Роль вулканізму і зледеніння у формуванні сучасного рельєфу.
Вчитель: Північна частина материка ще декілька тисяч років тому під час похолодання на Землі зазнала зледеніння. Зледеніння досягало приблизно 40º пн. ш. Після відступу льодовика (танення) на місцях його перебування залишилися піщані наноси, нагромадження валунів, видовжені підвищення – пасма, зниження на поверхні, які заповнилися водою і утворилися численні озера. Також в Північній Америці є багато діючих вулканів. Найбільше – на Мексиканському нагір’ї – Орісаба, Попокатепетль. Питання до учнів: З чим пов’язана така активна вулканічна діяльність і землетруси в Північній Америці?
4. Корисні копалини, закономірності їх поширення.
Завдання учням: За фізичною картою материка визначте родовища корисних копалин та поясніть взаємозв’язок у розміщенні корисних копалин та тектонічних структур. 5. Практична робота (закріплення вивченого). Учні в зошитах – практикумах наносять на контурну карту основні форми рельєфу Північної Америки.
VI. Підсумки уроку і домашнє завдання.